پی آر پی در درمانگاه تخصصی پوست مو و زیبایی باران

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت PRP

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP)

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت  PRPبرای نگرانی های مختلف، از آسیب های ورزشی گرفته تا ریزش مو، محبوبیت  زیادی دارد. در این درمان از پلاسمای خون خود فرد برای تسریع بهبودی لک های پوستی، پیری پوست، ریزش مو، بهبود زخم و آسیب مفاصل و... استفاده می شود.

PRP می تواند به کمک کند. این تکنیک می تواند طاسی سر با الگوی مردانه را بهبود بخشد، رشد موهای کاشته شده را بیشتر کند و در کنار سایر روش های زیبایی انجام شود.

نتایج PRP چندین هفته بعد از تزریق در مفاصل و شش ماه بعد از تزریق به پوست سر قابل مشاهده است اما مانند بسیاری از درمان های تقویتی موقت است. بیماران ممکن است با توجه به دستور پزشک، نیاز به تزریق مجدد داشته باشند.

از آنجایی که این درمان از سلول های بدن  خود بیمار استفاده می‌کند، میتوان گفت تزریق PRP بی‌خطر است و می‌تواند به تنهایی یا همراه با سایر روش‌ها استفاده شود.

پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) چیست؟

پلاسمای غنی از پلاکت از دو عنصر تشکیل شده است: پلاسما یا قسمت مایع خون، و پلاکت ها، نوعی سلول خونی که نقش مهمی در بهبودی در سراسر بدن ایفا می کند. پلاکت‌ها به دلیل توانایی‌شان در انعقاد خون به خوبی شناخته شده‌اند، اما آنها همچنین حاوی فاکتورهای رشدی هستند که می‌توانند تولید مثل سلولی را تحریک کرده و بازسازی یا بهبود بافت را در ناحیه تحت درمان تحریک کنند. پلاسمای غنی از پلاکت با بیان ساده تر، خونی است که دارای پلاکت بیشتری نسبت به حالت عادی است.

برای ایجاد پلاسمای غنی از پلاکت، یک نمونه خون از بیمار گرفته شده و در دستگاهی به نام سانتریفیوژ قرار میگیرد که به سرعت نمونه را می چرخاند و سایر اجزای خون را از پلاکت ها جدا می کند و آنها را در پلاسما متمرکز می کند.

تزریق پی آر پی چگونه است؟

پس از ایجاد پلاسمای غنی از پلاکت از نمونه خون بیمار، آن محلول به ناحیه مورد نظر مانند زانو آسیب دیده یا تاندون تزریق می شود. در برخی موارد، پزشک ممکن است از سونوگرافی برای هدایت تزریق استفاده کند. هدف این است که غلظت بیوپروتئین ها یا هورمون های خاص، به نام فاکتورهای رشد، در یک منطقه خاص برای تسریع روند بهبودی افزایش یابد.

مکانیسم پشت تزریق PRP به طور کامل درک نشده است. مطالعات نشان می دهد که افزایش غلظت فاکتورهای رشد در پلاسمای غنی از پلاکت ممکن است روند بهبودی را تحریک یا تسریع کند، زمان بهبود جراحات را کوتاه کند، درد را کاهش دهد و حتی رشد مو را تقویت کند. پزشکان ابتدا از PRP برای تسریع بهبودی پس از جراحی فک یا جراحی پلاستیک استفاده میکردند. در حال حاضر، تزریق PRP پس از جراحی برای کمک به التیام عضلات، تاندون‌ها و رباط‌ها گسترش یافته است، زیرا این بافت‌ها زمان بهبودی طولانی‌تری دارند.

 

آسیب های تاندون، رباط، عضلات و مفاصل

تزریق پی آر پی ممکن است بتواند طیف وسیعی از آسیب ها و شرایط اسکلتی عضلانی را درمان کند. به عنوان مثال، آسیب های مزمن تاندون مانند آرنج تنیس بازان یا زانوی دوندگان اغلب ممکن است مدت زیادی طول بکشد تا بهبود یابد، بنابراین استفاده از PRP و یک رژیم درمانی مناسب می تواند به تحریک روند بهبود، کاهش درد و بازگشت زودتر به فعالیت عادی کمک کند.